Hyppää sisältöön

Consent mode v2 tulee, oletko valmis?

Google on ilmoittanut, että Consent mode tulee ottaa käyttöön 6. maaliskuuta 2024 mennessä, mikäli haluaa edelleen tehdä Google Ads -mainontaa Euroopassa. Muutos liittyy siihen, kuinka verkkosivustojen käyttäjien suostumukset seurantaan välitetään Googlelle. Vaatimus Consent moden käyttöönotosta liittyy EU:n Digital Markets Actiin, jonka tavoite on lisätä suurten yritysten keräämän datan läpinäkyvyyttä ja vahvistaa käyttäjien tietosuojaa.

Carita Kulmala, 01.02.2024

Mikä muuttuu?

Consent modella viestitään evästeiden hyväksymistä eteenpäin Googlelle. Käyttäjä voi Consent moden avulla antaa luvan kävijäseurannan työkaluihin, mainonnan evästeisiin ja seurantaan, käyttäjätason tietojen hyödyntämiseen mainonnassa sekä mainonnan personointiin. Consent mode tulee pakolliseksi Google Adsin osalta maaliskuussa 2024, sillä Euroopan unionin tietosuojaviranomaisten Digital Markets Act (DMA) -päätös vaatii, että käyttäjät saavat mahdollisuuden valita, mitä tietoja heistä jaetaan Googlelle. Vaatimus Consent modesta kaikille mainontaa tekeville on siis Googlen keino sopeutua EU:n uuteen päätökseen. 

Consent mode v2:sen suurin ero aikaisempaan Consent moden versioon on kaksi uutta kohtaa käyttäjän suostumukseen: ad_user_data kertoo, antaako käyttäjä suostumuksensa siihen, että hänen tietojaan käytetään Googlen mainostarkoituksiin. Eväste asetetaan ’hyväksytty’ -tilaan, jos käyttäjä aktiivisesti hyväksyy tietojensa jakamisen Googlen kanssa evästebannerin välityksellä. ad_personalization taas kertoo Googlelle, voiko käyttäjän tietoja käyttää mainosten personointiin (esimerkiksi uudelleenmarkkinointiin). Se asetetaan ’hyväksytty’ -tilaan vain, jos käyttäjä erikseen hyväksyy, että hänen tietojaan jaetaan Googlelle mainosten personointitarkoituksiin.

Kaksi erilaista asennustapaa

Consent modessa on kaksi erilaista asennustapaa. Basic mode on turvallisempi vaihtoehto tietosuojan kannalta, mutta tarjoaa epäluotettavampia tuloksia mainonnan osalta. Basic mode toimii niin, että mikäli käyttäjä ei anna suostumustaan, ei mitään tietoja kerätä eikä dataa lähetetä eteenpäin. Googlen AI kuitenkin laskee keskiarvoja, jotka perustuvat hyvän arvaukseen. Basic mode antaa siis todenmukaisempia lukuja kuin seuranta täysin ilman Consent modea. Suosittelemme Basic modea silloin, kun mainonta on suhteellisen kevyttä, eikä mainoksia ole tarkoitus optimoida kovin pitkälle.

Advanced mode on parempi valinta mainonnan kannalta siinä mielessä, että se tarjoaa anonyymin datan keinoin keskiarvoista dataa myös niistä, jotka kieltäytyvät evästeistä. Advanced mode kerää dataa kaikista tapahtumista, mutta tunnistamatta käyttäjiä. Toisin sanoen, jos käyttäjä kieltäytyy evästeistä, data liikkuu Googlelle edelleen, mutta anonymisoidussa muodossa. Koska Google pystyy advanced modessa laskemaan myös evästeistä kieltäytyvien konversioprosentin, pystytään kampanjan todellista menestystä arvioimaan paremmin. Advanced mode on kuitenkin GDPR:n kannalta kyseenalainen – kerätäänhän dataa myös evästeistä kieltäytyneistä käyttäjistä.

Mitä nyt tulisi tehdä?

Jos haluatte mainostaa Google Adsissa, on teidän tehtävä jompikumpi Consent moden asennus. Kumpi asennus on sitten parempi? Tämä riippuu yrityksenne linjauksesta GDPR:n tulkitsemisessa sekä mainonnan tarpeista. Me autamme tässä mielellämme ja autamme teitä valitsemaan oikean seurantatavan – ota meihin yhteyttä

Haku