Hyppää sisältöön

Hakusanatutkimus – tiedolla parempia tuloksia

Hakusanatutkimus on hakukoneoptimoinnin perusta. Sen avulla löydetään ja valitaan ne avainsanat, joiden avulla verkkosivusto nousee korkeammalle hakukoneiden tuloksissa. Hakusanatutkimus auttaa luomaan verkkosivustolle kävijöiden hakuihin perustuvaa sisältöä, ja näin liikenteen ja konversioiden määrä kasvaa kuin itsestään. 

Celinda Byskata, 07.02.2023

Miksi hakusanatutkimus on tärkeä toteuttaa?

Hakusanatutkimuksen (jota kutsutaan myös muun muassa termeillä hakutermikartoitus ja avainsanatutkimus) avulla voimme nähdä, millaista sisältöä verkkosivustolle kannattaa luoda ja millaisia kävijäpolkuja ja toimintokehotuksia sivustolle kannattaisi suunnitella. Hakusanatutkimus kertoo, millä sanoilla sivuston vierailijat hakevat tietoa Googlesta ja auttaa muodostamaan paremman ymmärryksen kohderyhmistä ja kohderyhmien verkkokäyttäytymisestä.  

Mitä hakusanatutkimus kertoo?

  • Haun tarkoituksen (search intent)
  • Volyymin, eli valittujen hakusanojen kuukausittaisen hakumäärän
  • Kilpailutilanteen valittujen hakusanojen kohdalla
  • Verkkosivustolle hyödylliset hakusanat
  • Sanakohtaiset klikkihinnat (cost per click)

Nämä tiedot auttavat tunnistamaan, mitkä avainsanat ovat suosituimpia ja millä sanoilla on alhaisin kilpailutilanne. Näitä sanoja voidaan priorisoida verkkosivuston rakenteen ja sisällön suunnittelussa. 

Hakusanatutkimuksesta on hyötyä kaikille digimarkkinoinnin toimenpiteille. Hakusanojen ympärille voi esimerkiksi rakentaa tehokkaita laskeutumissivuja tai Google- ja somemainoksia, jotka tuottavat konversioita. Digitaalista kasvua voi tavoitella vasta silloin, kun tunnemme omat kohderyhmämme ja heidän tarpeensa perusteellisesti. 

Hakusanatutkimuksen hyödyt

Tutkimalla kohdeyleisön käyttämiä avainsanoja ja lauseita sekä analysoimalla verkkosivuston sisältöä ja rakennetta voidaan parantaa sijoitusta hakukoneissa ja ohjata kohdennettua liikennettä verkkosivustolle. Hakusanatutkimuksen kuusi tärkeintä hyötyä ovat:

  1. Tehokkuutta hakukoneoptimointiin – Käyttämällä parhaita ja tunnetuimpia avainsanoja voidaan optimoida verkkosivuston sisältöä ja parantaa sen näkyvyyttä hakukoneissa, mikä lisää orgaanista liikennettä ja konversioita. 
  2. Parempi käyttäjäkokemus – Hakusanatutkimuksen avulla voidaan kasvattaa ymmärrystä siitä, mitä kohdeyleisö hakee. Näin heille voidaan luoda relevanttia ja hyödyllistä sisältöä.
  3. Korkeampi konversioaste – Käyttämällä avainsanoja voidaan houkutella laadukkaampaa liikennettä verkkosivustolle, ja näin lisätä liidien ja myynnin määrää. 
  4. Kilpailuetu – Kun tiedetään, mitä avainsanoja kilpailijat käyttävät, voidaan löytää tapoja erottautua. Kilpailijoiden avainsanoja tutkimalla voi myös löytää ja hyödyntää sellaisia sanoja tai termejä, joita ei itse tullut ajatelleeksikaan.
  5. Mitattavat tulokset – Seuraamalla aktiivisesti avainsanojen sijoituksia ja verkkosivuston liikennettä voidaan mitata hakusanatutkimuksen menestystä. Datan perusteella voidaan analysoida, kuinka optimointia kannattaa kehittää jatkossa.
  6. Tehokkaampaa mainontaa – hakusanatutkimuksen jälkeen on helpompi suunnitella toimiva kampanja ja mainosryhmärakenne Google Adsiin.

Hakusanatutkimuksen vaiheet

Hakusanatutkimukseen kuuluu useita vaiheita. Ensimmäinen askel on tunnistaa tärkeimmät yritykseen tai organisaatioon liittyvät aiheet ja teemat. Kun nämä ymmärretään, voidaan alkaa tutkimaan tiettyjä avainsanoja ja termejä, joita kohdeyleisö käyttää löytääkseen teemoihin liittyvää tietoa. 

Hakujen tarkoitus (search intent)

Hakusanatutkimuksessa on hyvä ottaa huomioon haun taustalla oleva tarkoitus. Kävijät hakevat erilaista tietoa ostopolun eri vaiheissa. Nämä tunnistamalla on helppo luoda tiettyyn hakuun vastaavaa sisältöä. 

  • Tiedonhakua (informational) käytetään, kun etsitään yleisesti tietoa tietystä aiheesta. Kävijä voi esimerkiksi etsiä tietoa ravintoloista tietyssä kaupungissa, tai hakea reseptejä tietystä raaka-aineesta.
  • Brändihakua (navigational) käytetään tietyn verkkosivuston löytämiseen. Jos joku esimerkiksi etsii tietyn tuotemerkin verkkosivustoa, hän voi kirjoittaa brändin nimen hakukoneeseen. Tämäntyyppisen haun tarkoituksena on siirtyä tietylle verkkosivustolle yleisen tiedon etsimisen sijaan.
  • Kaupallista hakua (commercial) käytetään, kun halutaan lukea kokemuksia tai vertailla tuotteita ja palveluita ennen ostopäätöksen tekemistä. Kävijä voi kirjoittaa hakukoneeseen esimerkiksi “automalli X kokemuksia”.
  • Toimintahakua (transactional) käytetään, kun käyttäjä on jo valmis tekemään oston tai muun konversion. Hän hakee usein suoraa tiettyä brändiä tai tuotetta ja lisää hakuun yksityiskohtaisempaa tietoa esimerkiksi “Ipad alennus” tai “hampaiden valkaisu Helsingissä”.

Avainsanojen tutkimisen lisäksi tulisi myös analysoida verkkosivuston nykyistä sisältöä ja rakennetta, jotta voidaan tunnistaa ne alueet, jotka kaipaavat parantamista. Tähän kuuluu muun muassa otsikoiden ja metatietojen optimointia niin, että ne sisältävät hakusanatutkimuksella löydetyt tärkeät avainsanat.

Lopuksi

Hakusanatutkimus ja sen hyödyntäminen sisällön luomisessa on jatkuva prosessi, jota tulee tarkistaa ja kehittää säännöllisesti. Me aloitamme hakukonemarkkinoinnin usein hakutermikartoituksella, sillä se antaa meille pohjan sekä sivuston kehittämiseen, sisällön optimointiin että mainonnan rakentamiseen. Lisäksi se auttaa meitä ymmärtämään asiakkaan toimialaa ja kohderyhmää.

Käytössämme on alan parhaat työkalut (Semrush, Google Search Console), joilla varmistetaan laadukas lopputulos. Hakusanatutkimusta tehdessämme katsomme aina haun tarkoitusta myös työkalujen ulkopuolelta eli hakukoneista. Emme tuota pelkästään listaa hakusanoista, vaan haluamme antaa asiakkaille työkalun, joka auttaa käyttää luomaan suunniteltua sisältöä verkkosivuille. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kattoteemojen identifoimista, oikeiden hakusanojen käyttöä ja oikeassa muodossa kirjoitettua sisältöä. 

Kun verkkosivuston sisältö rakennetaan hakusanatutkimuksen tulosten perusteella, saavutetaan:

  • Näkyvyyttä korkealla hakukoneiden tuloksissa
  • Lisää laadukasta liikennettä verkkosivustolle
  • Lisää liidejä ja konversioita
  • Kustannustehokasta mainontaa 

Hakusanatutkimuksen voi tehdä verkkosivuston uudistamisen yhteydessä tai silloin, kun halutaan parantaa nykyistä sivustoa ja sen orgaanista näkyvyyttä. Lue lisää digimarkkinoinnin palveluistamme tai ota meihin yhteyttä, jos kiinnostuit hakusanatutkimuksen mahdollisuuksista!

Haku