Hyppää sisältöön

HubSpot vai WordPress: kumpi on parempi?

Tässä artikkelissa käydään läpi HubSpotin ja WordPressin vahvuudet, heikkoudet sekä kummankin alustan tarjoamat mahdollisuudet. Artikkelin tarkoitus on auttaa sinua päättämään, kumpi sisällönhallintajärjestelmä sopii yrityksellesi paremmin.

Mikael Toivio, 28.03.2020

Olemme rakentaneet verkkosivustoja WordPressin ja HubSpotin päälle jo vuosia. Koska käytämme aktiivisesti molempia sisällönhallintajärjestelmiä, mielipiteemme on varsin tasapuolinen kumpaakin kohtaan. Haluamme antaa sinulle rehdin näkemyksemme molempien hyvistä ja huonoista puolista.


HubSpot vs. WordPress: yleisesti

Monet pähkäilevät näiden kahden maailmalaajuisesti hyvin suositun sisällönhallintajärjestelmän välillä. Teknisesti HubSpot ja WordPress taistelevat kuitenkin aivan eri kategorioissa.

  • WordPress on verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmä. Siihen ei sisälly muuta. Sen ympärille voi rakentaa melkeinpä mitä tahansa. WordPress on ilmainen.
  • HubSpot on kokonaisvaltainen asiakasrekisteri (CRM), minkä ympärille on rakennettu myynnin ja markkinoinnin työkaluja, muun muassa sisällönhallintajärjestelmä. HubSpot maksaa, ja paljon.

Jos oman yrityksesi digitaalisen markkinoinnin strategia on sinulle tuttu, on päätöksen tekeminen usein varsin helppoa. WordPress ja HubSpot ovat järjestelmiä, joilla on omat, selkeät vahvuutensa. Sinulla on käytännössä kolme vaihtoehtoa:

  1. HubSpot all-in: Myynnin ja markkinoinnin automaatio tulee olemaan iso osa yrityksen strategiaa. Yrityksellä on keskitettyjä (myynnin ja markkinoinnin) resursseja verkkosivuston ylläpitämiseen, ja ymmärrystä sekä osaamista aihealueesta jo ennestään. Verkkosivut toteutetaan HubSpotilla.
  2. WordPressin ja HubSpotin yhdistelmä: Myynnin ja markkinoinnin automaatio kiinnostaa, ja yritys haluaa kokeilla sitä online-strategianaan. Yrityksellä ei ole keskitettyjä resursseja verkkosivuston ylläpitämiseen, eikä ennestään kokemusta markkinoinnin automaatiosta. Verkkosivut toteutetaan WordPressillä, ja HubSpotin myynnin ja markkinoinnin työkalut sidotaan toteutukseen mukaan.
  3. WordPress all-in: Yritys haluaa verkkosivuston. Myynnin ja markkinoinnin automaatio ei ole tämänhetkinen fokus, tai asia on jo hoidossa jollakin muulla tavalla. Verkkosivut toteutetaan siis WordPressillä.

Sisällönhallintajärjestelmänä molemmat ovat erittäin hyviä ratkaisuja. Molemmilla voi toteuttaa sekä pieniä, että suuria verkkosivustoja. Molemmilla pystyy myös tekemään erittäin tyylikkäitä toteutuksia: erot näissä ovat pieniä, mutta HubSpotin kustannukset ovat sen verran suuret, ettei sitä kannata hankkia huvikseen.

Huom: Yleensä verkkosivustoprojektit eivät kaadu teknologian takia. Oli lopullinen ratkaisu HubSpot all-in, yhdistelmä tai WordPress all-in, päätös teknologian suhteen on harvoin suurin haaste, jonka kanssa taistellaan. Ongelmat ovat usein strategian, sisällön tai teknisen toteutuksen puolella.


HubSpot All-in

Jos myynnin ja markkinoinnin automaatio tulee olemaan iso osa yrityksen strategiaa, on järkevää ottaa käyttöön HubSpot. Pyrkimys on tällöin keskittää uutiskirjeet, asiakasrekisteri, verkkosivut, chatbot ja yrityksenne liidit saman katon alle.

HubSpotin vahvuus syntyy siitä, että yritys käyttää sen eri työkaluja kokonaisvaltaisesti hyväkseen. Jos tässä onnistutaan, WordPress sisällönhallintajärjestelmänä ei pääse lähellekään sitä, mitä HubSpot tarjoaa. Voimme toki yhdistää eri palveluntarjoajien työkaluja vastaaviin käyttötarkoituksiin, mutta tällöin kokonaisuudesta tulee helposti melkoinen sillisalaatti.

HubSpot on kallis. Jos yritys pystyy kuitenkin rakentamaan verkkosivuston ympärille oman tiimin, joka luo sisältöä ja osaa repiä järjestelmästä arvoa irti, hinta ei yleensä muodostu ongelmaksi.

HubSpotin vahvuudet:

  • Kokonaisvaltainen työkalu
  • Kustomoitavuus
  • Helppo päivitettävyys
  • Analytiikka helposti saatavilla
  • Kehittyy suhteellisen nopeaa vauhtia
  • Suljettu järjestelmä, sivustojen kehittäjien on vaikea rikkoa verkkosivustoa
  • Ei tarvitse erillistä ylläpitoa

HubSpotin heikkoudet:

  • Edullisin versio on halpa, mutta sen ominaisuudet ovat kevyet. Hinta nousee nopeasti, mikäli haluat lisää ominaisuuksia.
  • Vaikea päästä eroon, jos työkalut eivät tunnukaan yritykselle järkeviltä.
  • Suljettu järjestelmä. Jatkokehitettävyys tulee nopeasti vastaan, jolloin joudutaan ratkaisemaan ongelmat ”kiertoteitse”. Kaikki ei ole mahdollista.

WordPressin ja HubSpotin yhdistelmä

Monet ”HubSpot-ensikertalaiset” lähtevät liikenteeseen siitä, että WordPress toimii sisällönhallintajärjestelmänä ja HubSpotin työkaluja käytetään myynnin ja markkinoinnin automaatioon WordPressin päällä. Paras ominaisuus tässä lähestymistavassa on riskin jakaminen:

  • Jos HubSpot ei generoi arvoa, voimme helposti hankkiutua siitä eroon. WordPress -verkkosivusto jatkaa toimintaansa normaalisti ja kaikki verkkosivuston sisältö ja kehitystyö on säästynyt tuholta.
  • Jos HubSpot tuntuu oikealta ja yrityksenne päättää siirtyä kokonaan siihen, on WordPress -verkkosivuston siirtäminen HubSpot-ympäristöön helpompaa, kuin toisinpäin.

Mielestämme kannattaa harkita HubSpotin ja WordPressin yhdistelmää, jos yrityksenne ei ole vielä varma, onko HubSpot varmasti se oikea työkalu. HubSpot on monille vain kokeilu. Olisi harmillista, jos yrityksesi suunnittelisi ja toteuttaisi kokonaisen verkkosivuston HubSpotin päälle, ja sen jälkeen maksaisi kalliista järjestelmästä ilman saamatta sen hyötyjä.

HubSpot teknologiana on loistava, mutta meidän näkökulmastamme useilla ”kokeilijoilla” on se riski, etteivät he aloita heti alustan kunnollista hyödyntämistä. Tällöin rahaa palaa. Arvioni on, että useimmat tätä tekstiä lukevat ihmiset eivät ole aivan valmiita käyttämään HubSpotia ensisijaisena järjestelmänään.

Yhdistelmän vahvuudet:

  • Riskin jakaminen
  • WordPressin jatkokehitettävyys, markkinoilla on suuri määrä kehittäjiä
  • HubSpotin työkalut käytössä (myynnin ja markkinoinnin automaation mahdollistaminen)
  • Integrointi on helppoa: HubSpotin oma WordPress-lisäosa

Yhdistelmän heikkoudet:

  • WordPressin serverikustannukset
  • WordPressin sisältöä ei voi personoida HubSpotin CRM datan perusteella
  • Analytiikka ei enää näy helposti (tärkeää sisällöntuottajille)
  • Kaksi eri järjestelmää, jotka pitää hallita ja joihin pitää kirjautua sisään

WordPress all-in:

Jos haluat verkkosivuston, jolla myynnin ja markkinoinnin automaatio ei ole relevanttia, WordPress on loistava sisällönhallintajärjestelmä ja teknologiana hyvin varma valinta.

WordPressillä on kuitenkin ongelmansa, kuten kaikilla avoimilla järjestelmillä: kehittäjällä on kaikki valta myös rikkoa järjestelmä omilla ratkaisuillaan. Valitse siis tarkkaan kumppani, joka rakentaa WordPress verkkosivustosi.

Verkkosivuston ja sisällön pitkäaikainen kehitys on tärkeää. WordPressin kantokyky ei tule koskaan vastaan, oli sivustosi kuinka suuri tai monimutkainen tahansa.

WordPressin vahvuudet

  • Tukee monia myynnin ja markkinoinnin automaatiotyökaluja (esim. Active Campaign)
  • Ilmainen
  • Helposti päivitettävä
  • Jatkokehitys on helppoa
  • Lukuisat lisäosat
  • Suuri määrä kehittäjiä ja osaajia

WordPressin heikkoudet

  • Kaikki on mahdollista: kehitystyö voi helposti rikkoa sivuston perustarpeet, jolloin päivitettävyys kärsii. Valitse verkkosivustosi kehittäjä huolella!
  • Verkkosivuston serveri ja sen ylläpito vaativat huomiota
  • Lisäosat: monet niistä ovat huonosti toteutettuja

Loppusanat:

HubSpot ja WordPress eivät taistele samoissa kategorioissa. Päätöksen tekemiseen vaikuttaa paljon yrityksen käytössä olevat resurssit sekä strategia. Millainen on yrityksesi digitaalisen markkinoinnin strategia? Kun puhutaan HubSpotista, myynnin ja markkinoinnin automaatio ovat aina keskiössä. Oma näkemykseni näistä järjestelmistä on tässä:

  • Kumpi on parempi sisällönhallintajärjestelmä? WordPress (HubSpot tulee lähellä perässä)
  • Kumpi on parempi kokonaisvaltainen myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä? HubSpot (WordPress ei ole edes lähellä)
  • Kumpaa on helpompi käyttää? Molemmat ovat helppokäyttöisiä
  • Kumpi on varmempi ratkaisu? WordPress

Keskustelua HubSpotin ja WordPressin eroista ei käydä yleensä sisällönhallintajärjestelmien vertailu mielessä, vaan yrityksen digitaalisen markkinoinnin strategian pohjalta. Tällöin vastauskin on yleensä hyvin selkeä.

Toivottavasti tämä auttaa sinua eteenpäin!

Jos sinulla heräsi kysymyksiä, ota reippaasti yhteyttä: mikael.toivio@evermade.fi