Hyppää sisältöön

Matka maata pitkin WordCamp Europeen 2025

WordCamp Europe on Euroopan suurin WordPress-tapahtuma, joka tuo yhteen WordPress-ihmisiä ympäri Eurooppaa ja maailmaa. Evermade osallistuu WCEU:hun jälleen kerran, ja tällä kertaa yhteensä kahdeksan meistä on lähtenyt matkalle Baseliin, Sveitsiin.

Teemu Suoranta, 05.06.2025

Tämä tarina ei vielä käsittele itse tapahtumaa, vaan sitä, miten pääsemme sinne: Mira, Timi ja Teemu päättivät valita seikkailureitin junilla ja laivoilla lentämisen sijaan. Kukaan meistä ei ole erityisen ihastunut lentämiseen, ja iloksemme huomasimme, ettei maata pitkin matkustaminen tullut lopulta juuri kalliimmaksi kuin lentoliput

Matka alkoi sunnuntaina 1. kesäkuuta 2025 ja jatkui keskiviikkoon 4. kesäkuuta saakka, jolloin saavuimme Baseliin. Tapahtuma alkoi Contributor Dayllä torstaina 5. kesäkuuta.

Sunnuntai: Turku – Tukholma

Aloitamme matkan tapaamalla Viking Linen terminaalilla Turussa noin klo 20.00.

Sunnuntaina agendalla on kokea laivaelämys pikakelauksella. Olemme Tukholmassa seuraavana aamuna klo 6.30 Ruotsin aikaa, joten aikaa ei ollut hukattavaksi.

Näin otamme kaiken irti yhdestä illasta laivalla:

  • Ihailemme Turun saaristoa
  • Otamme yhteiskuvan Ville Vikingin kanssa
  • Käymme Tax-freessä
  • Nautimme värikkäät drinkit laivan yökerhossa
  • Kuuntelemme laivan (humppa)bändiä

Ennen puolta yötä nukkumaan ja virkeänä seuraavaan päivään.

Maanantai: Tukholma – Berliini

Saavumme Tukholmaan aamuvarhain. Suuntaamme aamupalalle Bröd & Salt -kahvilaan, josta osallistumme myös koko firman ja tiimiemme viikkopalavereihin.

Teemme Tukholmassa lähes normaalin työpäivän sisaryhtiömme, Lianan, Tukholman toimistolta.

Jatkamme matkaa 16.20 lähtevällä Snälltågetin yöjunalla Tukholmasta Berliiniin. Junassa meillä on oma hytti, jonne mahtuisi jopa kuusi nukkujaa, mutta kolmella matkustajalla se on jo hyvin tiivistunnelmainen.

Syömme illallisen junan ravintolavaunussa, jonne meillä on pöytävaraus 19.15. Ruokalistalta valitsimme broileria tomaattikastikkeessa ja perunaa, joka kaikista ennakkoluuloista huolimatta oli yllättävän ok. Jälkiruoaksi tilaamme lettuja.

Auringon laskiessa ihailemme maisemia ja viritämme sängyt. Parasta tilankäyttöä on avata kaikki kolme sänkyä samalta puolelta jolloin syntyy kolmikerroksinen sänky ja toinen puoli jää sohvaksi.

Korvatulpat on hyvä varustus ja ainakin tässä junassa yli 183 cm nukkujalle on luvassa jokseenkin epämukava matka. Junassa saa kuitenkin nukuttua ainakin ihan kohtuullisesti.

Tiistai: Seikkaillaan Berliinissä

Juna saapuu Berliiniin seuraavana aamuna 7.45. Yöjuna kulkee tämän välin normaalia junaa hitaammin välillä pysähdellen väliasemille pidemmäksi aikaa. Ahkeralla junailulla Tukholmasta olisi mahdollista päästä aamujunalla Berliinin asti saman päivän aikana.

Löydämme Berliinin juna-aseman läheltä sopivan kahvilan (Coffee Fellows) aamupalalle ja aamupäivän työskentelyyn. Puhelimesta jaettu 5G-yhteys riittää sekä työskentelyyn että nopeaan etäpalaveriin.

Jatkamme lounasaikaan matkaa Amy’s Coffee & Restauranttiin, jossa syömme ja jatkamme töitä vielä pari tuntia. Suuntaamme tämän jälkeen majoitukseemme, johon pääsemme klo 15.

Majoituspaikaksi valitsimme CLUB Lodges Berlin Mitte, joka on mielenkiintoinen hiekkarantakohde ilman rantaa keskellä Berliinin keskustaa. Täältä löytyy rantalentopalloa, seikkailupuisto, ravintola ja majoitukset on pienessä mökkikylässä.

Teemme ostos- ja turistikierroksen kurkkaamalla tärkeimmät nähtävyydet pintapuolisesti: televisiotorni, museosaari ja Brandenburgin portti. Teemme juoksulenkin majoituksen läheisissä puistoissa, jolla keräämme kilometrejä juoksuhaasteeseen, jossa kilpailemme firman sisäisesti kahdessa tiimissä.

Illalla lähdemme autenttisen dönerin etsintään. Löydämme sympaattisen pienen paikan (Dönerwerk), josta saamme ulkopöydän ja erinomaista döneriä – lihaversioita ei kokeiltu, mutta falafel ja halloumi maistuvat.

Illan kruunaa klubivierailu LP-levyiltä soitetun tanssimusiikin parissa. Humboldthain Club on erikoinen yhdistelmä terassijuhlia ja kahdessa kerroksessa olevia tanssitiloja, joissa molemmissa on oma DJ. Paikalliset pelaavat erikoista variaatiota pingiksestä, jossa kymmenkunta pelaajaa juoksee piirissä ympäri pelipöytää syötellen vuorotellen vastapäiselle pelaajalle kunnes joku epäonnistuu ja putoaa.

Palaamme majoitukseen keskiyön jälkeen ja käymme nukkumaan.

Keskiviikko: Berliini – Basel

Lähdemme aamulla 8.29 lähtevään junaan kohti Baselia. Nappaamme Berliinin asemalta aamupalaa mukaan ja nousemme Deutche Bahnin (jäljempänä DB) junaan.

Tämän päivän työskentelemme junassa ja verkkoyhteys toimii hyvin katkonaisesti. Mobiilidatallakin on usein ongelmia saada vakaa yhteys.

Teemme lounasaikaan kahden tunnin välipysähdyksen Fuldassa, sillä DB:n matkoihin on mahdollista lisätä “stopover” matkan varrelle, jolloin koko matkaa ei tarvitse suorittaa yhteen putkeen.

Fuldassa sataa vettä, mutta kierrämme kaupungin tärkeimmät nähtävyydet ja syömme lounaan italialaisessa ravintolassa.

Jatkamme 13.46 matkaa kohti Baselia, johon saavumme 17.39 noin kolme vuorokautta lähtöhetken jälkeen. Ilman Berliinin seikkailua matka olisi varmasti voitu tiivistää kahteen päivään.

Sillä välin Helsinki-Vantaalla

Loput viisi WordCamp-osallistujaa tapaavat keskiviikkona Helsinki-Vantaalla ja heidän reissunsa sujuu jotenkin tämän suuntaisesti:

  • Jonotetaan turvatarkastukseen
  • Stressataan pitääkö laukku laittaa kuitenkin ruumaan koska lentoyhtiöltä tullut tekstiviesti kertoi lennon olevan täynnä
  • Syödään kallis lounas ravintolamaailmassa ja käydään Oak Barrelissa
  • Tehdään välilasku Amsterdamissa
  • Lento on myöhässä salaman osuttua tarkoitettuun koneeseen, ja saapuminen Baseliin viivästyy
  • Ollaan Baselissa noin 5 tunnissa (+ odottelut)

Inhimillisempi tapa matkustaa samaan hintaan

Laiva, junat ja yksi yö majoituksessa joka ei liikkunut kustansi vajaat 200 euroa per henkilö. Muut kulut riippuvat luonnollisesti paljon siitä miten päättää hoitaa mm. ruokailut. Me olimme suhteellisen huolettomia emmekä suunnitelleet etukäteen budjettiystävällisiä vaihtoehtoja, jonka myötä ruokailujen sekä muiden hupien osuus oli henkeä kohti noin 100 euroa.

Aikaa toki kului enemmän, mutta kun työt sujuivat mainiosti junan kyydissä ja maisemat vaihtuivat ikkunan takana, ei matkanteko tuntunut hukkaan heitetyltä – oikeastaan päin vastoin. Reitin olisi voinut halutessaan taittaa jopa kahdessa päivässä, jos emme olisi pysähtyneet vuorokaudeksi Berliiniin. Meidän kaikkien työskennellessä normaalisti eri kaupungeista, oli mukava pystyä juttelemaan työasioista luontaisesti tekemisen ohella sekä myöskin ihan vain viettää aikaa yhdessä.

Lentomatkustus on toki nopeaa eikä matka-aikaa tarvitse yleensä laskea vuorokausissa, mutta pitää muistaa, paljonko aikaa kuluu lentämiseen liittyvään säätämiseen: siirtymiset lentokentälle, turvatarkastukset, odottelu ja matkatavaroiden käsittely. Maata ja vettä pitkin matkustettaessa tällainen sählääminen jää vähemmälle, ja koko kokemus on rauhallisempi ja jollain tapaa inhimillisempi.

Lisäksi junassa on tilaa liikkua, kahvia saa ilman painetta pakata se muovipussiin, ja maisemien lisäksi mukana kulkee tunne yhteydestä siihen matkaan, jonka oikeasti kulkee. Kun ei lennä suoraan pisteestä A pisteeseen B, näkee myös, mitä kaikkea noiden pisteiden välillä on.

Kaikkinensa maata pitkin työmatkustaminen oli erittäin sujuva sekä miellyttävä tapa päästä Baseliin. Odotamme jo tapahtuman loppupuolella tapahtuvaa julkistusta seuraavasta kaupungista, josko sinnekkin pääsisi kulkemaan näppärästi maata pitkin…

Haku