Hyppää sisältöön

Mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan?

Mitä markkinoinnin automaatiolla oikeastaan tarkoitetaan? Markkinoinnin automaatio voi olla hyvin yksinkertaista:

Mikael Toivio, 03.04.2020
  1. Käyttäjä ilmoittautuu sähköpostilistalle.
  2. Sähköposti kirjataan automaatiojärjestelmään.
  3. Automaatio: Lähetä ”Kiitos” sähköposti takaisin lomakkeen täyttäneelle.

Tämä ei ole vielä mitenkään mullistavaa, mutta se on markkinoinnin automaatiota yksinkertaisimmillaan. Automaatiot ovat hyvin yksinkertaisia ”reseptejä” ja ne konfiguroidaan manuaalisesti muotoon:

  • Kun käyttäjä tekee liikkeen –> reagoi automaattisesti tavalla x tai y

Markkinoinnissa haasteen luo tuhatpäinen yleisö. Jos samat viestit lähetetään koko massalle, suurin osa yleisöstä lopettaa kuuntelemisen – sisältö ei ole heille tarpeeksi kohdistettua.

Markkinoinnin automaation tärkeimpiä konsepteja on ”segmentointi”, eli miten käyttäjät kategorisoidaan. Markkinoinnin automaation avulla pystymme kategorisoimaan ihmisiä pientenkin liikkeiden perusteella. Viestiminen ja käyttäjän kontaktointi on paljon helpompaa, jos kategorisoinnissa on onnistuttu.

Teknologiana markkinoinnin automaatio ei ole mitenkään uusi, mutta se on kasvattanut suosiotaan nopeasit. Miksi näin?

Markkinoinnin automaation mahdollisuudet ovat kasvaneet

Suurin osa yrityksistä käyttää jo hyväkseen automaatiomenetelmiä, ja näin on tehty jo vuosia. Miksi sitten markkinoinnin automaatio on kasvattanut suosiotaan viimeisen 8 vuoden aikana? Työkalut ovat kasvattaneet eksponentiaalisesti mahdollisuuksien määrää. Valinnan varaa on aiempaa enemmän, ja ratkaisut voivat olla hyvinkin mielenkiintoisia.

”Marketing Automation” hakusanoina on kasvanut kovaa vauhtia trends.google.com mukaan viimeisen 8 vuoden aikana.

Mailchimp on ollut suuressa suosiossa jo pitkään, mutta ala on kehittynyt ja kasvanut eteenpäin. Pelkät sähköpostilistat eivät enää riitä ja myös Mailchimp on joutunut jatkokehittämään työkalujaan sähköpostien ulkopuolelle. Kilpailun määrä on kasvanut:

Markkinoinnin automaation työkaluja on useita, ja niillä on kaikilla omat persoonallisuutensa ja vahvuutensa. Pyöritätkö verkkokauppaa, blogia, vai yrityksen verkkosivustoa? Päätöksesi markkinoinnin automaation työkalusta riippuu siitä, mitä yrität automatisoida. Eri palveluntarjoajat ovat muokanneet palvelunsa tukemaan tiettyä formaattia. Mikä formaatti sopii sinulle?

Markkinoinnin automaation palveluntarjoajilla on persoonallisuutensa

Esimerkkinä HubSpot: HubSpotin keskiössä on CRM-järjestelmä, johon kaikki tiedot yrityksesi asiakkaista kerätään. CRM-tietokantaan kerätään manuaalisesti tallennetun tiedon lisäksi myös analytiikkaa ja dataa asiakkaan käyttäytymisestä. Automaatiota ajatellen mitä enemmän informaatiota asiakkaasta on samassa paikassa, sitä parempi. HubSpotilla on CRM, mutta sen ehdoton valttikortti on sen suuri määrä erilaisia myynnin ja markkinoinnin työkaluja, jotka keräävät informaatiota asiakkaasta:

  • Chat
  • Verkkosivu
  • Lomakkeet
  • Uutiskirjeet
  • Sähköpostit
  • Kalenterit
  • Videopuhelut
  • Puhelinsoitot

Tämä mahdollistaa sen, että pystymme mahdollistamaan automaation mahdollisimman laajalla skaalalla. HubSpotin tuotepaketti toimii hyvin B2B-liiketoiminnassa, kun taas Mailchimp tai ActiveCampaign toimivat paremmin verkkokauppojen markkinoinnin automaatiossa.

Lopuksi

Markkinoinnin automaation tarkoituksena on parantaa viestintää suuren ihmismäärän kanssa. Vähemmän irrelevantteja viestejä, enemmän avustavaa informaatiota oikeaan aikaan ja oikealle henkilölle. Uskon, että suurimman osan yrityksistä kannattaa vähintäänkin perehtyä automaation mahdollisuuksiin, mutta kaikki eivät saa siitä heti hyötyä irti.

Toivottavasti tämä auttoi sinua ymmärtämään sitä, mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan.

Jos pohdit markkinoinnin automaation kokeilemista: Me olemme Evermade, digitoimisto Helsingistä ja toteutamme markkinoinnin automaatiota HubSpotilla. Voit aina ottaa meihin yhteyttä!

Kiitos! 🙂

Haku