Cookie settingsHyppää sisältöön

Pyörällä töihin läpi talven

Kesäaamuisin työmatkaa pyöräillessä teillä on ajoittain ruuhkaista. Nopeat työmatkatempojat sukkuloivat hitaampien suoraselkäisten jopoilijoiden seassa. Syksyllä iltojen pimetessä kaoottinen meno hiljenee, kun pyöräilijä toisensa jälkeen jättää pyöränsä kotiin ja siirtyy käyttämään muita kulkupelejä. Pyöräily mielletäänkin hyvin kausiluonteiseksi.

Jaakko Alajoki, 30.01.2017

Itse ajan runsaan kymmenen kilometrin työmatkani pyörällä päivittäin läpi vuoden. Joskus vuosia sitten jouduin synkimpinä aamuina psyykkaamaan itseni satulaan, mutta nykyään en oikein osaa edes ajatella muita vaihtoehtoja. Pyörä jää kotiin ainoastaan silloin, jos menen suoraan aamulla pitkän matkan päähän asiakastapaamiseen tai jos olen kipeänä. Aamun pyöräily antaa energisen startin päivään. Työmatkani myötäilee meren rantaa ja on upea seurata vuodenaikojen kiertoa päivittäin.

Olet ehkä saattanut nähdä ihmisten varustautumista talvipyöräilyyn. Sivusta seurattuna touhu voi vaikuttaa aika monimutkaiselta. Itsellänikin on erikseen talvipyöräilyyn suunnitellut vaatteet ja yhdessä vaiheessa omistin jopa erillisen pyörän talviajoa varten. Homman ei kuitenkaan tarvitse olla niin monimutkaista. Ympäri vuoden pyöräily edellyttää pääsääntöisesti oikeaa asennetta. Lisäksi voin suositella muutamia lisävarusteita, jotka tekevät menosta mukavampaa.

Pelko pois

Etenkin etelässä talvet ovat leutoja. Tänäkin talvena lämpötila on pyörinyt tasaisesti nollan asteen tuntumassa eikä kovia lumisateita ole ollut. Keli ei ole siis mitenkään erityisen huono ja pyörätiet ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Pyöräily talvella ei siis juurikaan eroa kesällä pyöräilystä. Mitä nyt on pimeämpää ja vaatteita pitää laittaa vähän enemmän. Talvipyöräilyä ei siis kannata nostaa mielessään millekään jalustalle tai demonisoida. Se ei ole mikään sankariteko ja muutamia lumisimpia tai kylmimpiä päiviä lukuunottamatta siinä ei ole mitään erityistä. Pelko pois ja satulaan.

Valot pyörään

Pimeällä ajaessa pyörässä pitää olla lain mukaan valot. Valaistussa taajamassa ajellessa pyöräilijä ei tarvitse valoja sen vuoksi, että näkisi eteensä. Pyörässä tulee olla valot, jotta muut näkisivät pyöräilijän. Onneksi nykyään tehokkaat led-valot eivät maksa juuri mitään. Itse käytän työmatka-ajossa edessä ja takana pieniä mutta kirkkaita huomiovaloja. Valot toimivat akuilla ja ne voi ladata kätevästi USB-laturilla, joten pattereiden kanssa ei tarvitse stressailla.

Nastarenkaat jäälle ja lumelle

Nastarenkaat tekevät talvella pyöräilystä huoletonta ja vähänkään enemmän ajavalle suosittelen sellaisten ostoa. Ilman nastojakin pärjää, jos ajaa riittävän varovasti, mutta etenkin liukkailla jäisillä teillä nastat parantavat pitoa. Nastarenkaat maksavat halvimmillaan kymppejä ja ne voi vaihdattaa liikkeessä tai omin käsin.

Lämmintä päälle

Kylmällä tulee pukeutua säätilan mukaan. Sama pätee pyöräilyyn. Lähtökohtaisesti talvella pyöräily ei edellytä mitään erityisiä varusteita – normaalit ulkoiluvaatteet käyvät.

Kylmän viiman vuoksi sormet ja varpaat kannattaa kuitenkin suojata hyvin. Itse käytän kovilla pakkasilla niin sanottuja lobster-hanskoja, joissa pikkurilli ja nimetön sekä keskisormi ja etusormi ovat yhdessä. Ne ovat sormikkaita lämpimämmät mutta ketterämmät kuin rukkaset. Kenkien päälle vedän sadetta ja vettä suojaaman pyöräilyä varten suunnitellut kengänsuojat. Kypärän alle ei mahdu kovin paksua pipoa, joten käytän ohutta juoksupipoa.

Työnantaja voi kannustaa työntekijöitään pyörän selkään. Esimerkiksi meillä on tarjolla hyvä lämmitetty pyörävarasto lämpimissä sisätiloissa runkolukittavilla telineillä. Työntekijöiden käytössä on suihkut ja vaatteiden säilytykselle ja kuivatukselle on varattu tilaa.

Jos pyöräily maistuu kesällä, niin suosittelen kokeilemaan sitä myös talvella. Parin viikon päästä 10.2. onkin siihen oiva tilaisuus, kun kansainvälinen “Pyörällä töihin talvella”-päivä järjestetään taas kerran.

Support Ukraine!