Verkkosivuston ja CRM-järjestelmän integrointi on nykyään lähes välttämättömyys
Erilaiset CRM-integraatiot lienevät tyypillisimpiä integraatioita, joita toteutamme verkkopalveluille, sillä olennaisten asiakastietojen ja liidien siiloutuminen tai siirtely käsin ei ole enää nykyaikaa.
Oikein hyödynnettynä asiakastiedon siirtyminen saumattomasti verkkopalvelusta CRM:ään voi tuoda merkittävää kilpailuetua etenkin siinä tapauksessa, jos CRM-järjestelmä sisältää kaiken olennaisen asiakastiedon. Tällaista on perustietojen, kuten yhteystietojen ja yhteydenottojen lisäksi myös yksityiskohtaisempi tieto esimerkiksi ostohistoriasta ja asiakkuuden vaiheista.
Ajantasainen näkymä asiakkaisiin tukee myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua yhtä aikaa. Kun kaikki tieto on helposti saatavilla, myynti ja asiakaspalvelu voivat reagoida nopeammin ja tarjota henkilökohtaisempaa kokemusta.
CRM käytössä yhä useammassa organisaatiossa
Konsulttiyhtiö North Patrolin keväällä julkaiseman selvityksen mukaan valtaosa suurista yrityksistä käyttää CRM-järjestelmiä ja kaikkien yritysten kesken käyttö on yleistynyt tasaisesti. Lisäksi 2024 State of Enterprise WordPress -kyselyn mukaan yli 96 % yrityksistä on integroinut WordPressin keskeisiin liiketoimintajärjestelmiinsä.
Etenkin kuluttajakauppaa tekevät suuryritykset ovat tyypillisesti olleet CRM:n käytössä edelläkävijöitä, sillä niiden liiketoiminta perustuu vahvasti asiakasymmärrykseen. Myös B2B-kauppaa tekeville yrityksille CRM on usein ratkaiseva työkalu, koska myyntisyklit voivat olla pitkiä, asiakassuhteet monimutkaisia, ja kummassakin organisaatiossa voi olla useita henkilöitä, joiden kanssa hankinnoista keskustellaan.
CRM-järjestelmien käyttö ei rajoitu pelkästään suuryrityksiin tai B2B-toimijoihin. Myös keskisuuret ja pienemmät yritykset ovat alkaneet hyödyntämään keskitettyä asiakkuudenhallintaa yhä enemmän ja monipuolisemmin. Yritysten lisäksi myös kolmannen sektorin toimijat, erilaiset järjestöt ja liitot, hyötyvät keskitetystä asiakastiedosta etenkin jäsen- ja varainhankinnassa.
Integraation toteuttaminen ei ole välttämättä iso savotta
Tuskin on sivustoa, jonne emme olisi toteuttaneet asiakastietojen valumista yhteen tai useampaan ulkoiseen järjestelmään. Kokemusta asiasta voi siis sanoa karttuneen.
Integraatio voi olla hyvinkin yksinkertainen ja täten kustannustehokas toteuttaa. Esimerkiksi lomakkeiden vakiomuotoiset siirrot tunnettuihin kansainvälisiin CRM-järjestelmiin, kuten Pipedriveen, Salesforceen ja HubSpotiin, luonnistuvat tuttujen rajapintojen sekä valmiiden komponenttien ansiosta vaivatta. Myös kotimaiset tuotteet, kuten CRM Service, Lemonsoft, Severa ja Kilta ovat varsin tuttuja sekä niiden rajapinnat hyvin dokumentoituja.
Laajemmat integraatiot ovat usein työläämpiä. Tällaisia ovat esimerkiksi sellaiset, joissa liikutetaan paljon dataa ja tarvitaan liiketoiminnallista logiikkaa jo verkkosivuston päässä sekä sellaiset, joissa vastaanottava CRM on enemmän kustomoitu organisaation tarpeisiin. SAP ja Microsoft Dynamics CRM ovat esimerkkejä tällaisista räätälöidymmistä järjestelmistä.
Tarpeet ovat toki jokaisessa projektissa erilaiset, joten ratkaisut suunnitellaan ja rakennetaan aina yksilöllisesti. Uskomme, että teknologian tulee mukautua asiakkaamme tarpeisiin eikä asiakkaan toimintatapojen teknologiaan.
Kokemuksemme perusteella CRM-integraatio onnistuukin parhaiten, kun projektin alussa käydään yhdessä läpi, miten organisaatio käyttää CRM-järjestelmäänsä ja mitä tietoja halutaan siirtää. Lisäksi olennaista on avata yhteys mahdolliseen CRM-kumppaniin ajoissa.
Toki olennaisessa osassa on myös itse integraation laatu, koska homman tulee toimia taustalla luotettavasti. Pahimmillaan toimimaton CRM-integraatio voi johtaa kauppojen menettämiseen.
CRM-integraation tila voisi näkyä WordPressin hallintapaneelissa muun muassa näin. Onnistuneiden, uudelleenyritettävien ja epäonnistuneiden siirtojen tila on näkyvillä. Lisäksi lopullisesti epäonnistuneista siirroista hälytetään.
CRM + analytiikka = voittava resepti
Kun CRM:n tiedot yhdistetään vielä verkkosivuston analytiikkaan, käsillä on todella kattava kokonaiskuva loppuasiakkaan matkasta. Analytiikan avulla voidaan nähdä, mistä kanavista asiakas saapui, mitä sisältöjä hän tutki, miten konversio tapahtui, miten myyntiputki eteni ja johtiko konversio lopulta kauppaan.
Näitä tietoja yhdistämällä markkinoinnin panokset voidaan kohdentaa tarkemmin, eri asiakasryhmien käyttäytymistä voidaan seurata ja mitata sekä tarkkailla mitkä kampanjat tuottavat oikeita liidejä. Näin markkinoinnissa ja myynnissä pystytään tekemään päätöksiä, jotka perustuvat arvailun sijaan todelliseen dataan. Kun kuvioon otetaan vielä mukaan Evermade Studiota hyödyntävä WordPress-sivusto, alkavat tehokkaan markkinoinnin palaset loksahtelemaan paikoilleen.
Miten voimme auttaa sinua?
Olemme toteuttaneet lukuisia sekä kevyitä että monimutkaisia integraatioita useisiin erilaisiin CRM-järjestelmiin. Esimerkiksi kaikki aiemmin mainitut järjestelmät ovat meille tuttuja, kuin myös useat toimialakohtaiset ja asiakkaillemme täysin räätälöidysti toteutetut järjestelmät.
CRM-integraatiot ovat useimmiten tapetilla laajemman sivustouudistuksen yhteydessä. Voimme kuitenkin olla avuksi myös tilanteissa, joissa nykyinen sivustonne kaipaa integraatiota tai olemassa olevan integraation toiminnassa olisi laajennettavaa tai parannettavaa. Samassa yhteydessä autamme mielellämme analytiikan yhdistämisessä asiakasdataan, jotta löydätte voittavan reseptinne.
Ota yhteyttä – asiantuntijamme keskustelevat mielellään tarpeistanne.