Hyppää sisältöön

Suomen suurin internet-tapahtuma

Helsinki vietti koronapandemian vuoksi vuoden 2020 vappua täysin virtuaalisesti. JVG:n interaktiivinen, virtuaalitodellisuutta hyödyntävä vappukeikka keräsi 700 000 katsojaa, mikä tekee siitä tähän mennessä Suomen suurimman internet-tapahtuman. Meillä oli kunnia olla mukana rakentamassa konsertin tapahtumapaikkaa, Burst.fi-sivustoa ja olla mukana tuomassa kevään juhla ja hauskanpito kaikkien ulottuville aivan uudella tavalla.

Vieraile sivustolla

Virtuaalisen vapun interaktiivinen tapahtumapaikka

Koronaviruspandemian takia Mantan lakitus, Helsingin pormestarin puhe ja Suomen suosituimmaksi yhtyeeksi tituleeratun JVG:n vappukeikka järjestettiin tänä vuonna täysin virtuaalisina. Tapahtumaa sponsoroivat muun muassa OnePlus sekä Helsingin kaupunki ja sen toteuttajana ja tuottajana toimii virtuaalikokemusten suunnitteluun erikoistunut Zoan.

JVG:n konsertti ympäristöineen toteutettiin 3D-mallinnuksella virtuaalista todellisuutta apuna käyttäen. Vastasimme burst.fi-virtuaalikokemuksen web-käyttöliittymän suunnittelusta ja toteutuksesta. Virtuaalinen todellisuus tarjosi mahdollisuuden kokea keikka aivan uudella ja ainutlaatuisella tavalla. Keikkasivusto antoi katsojille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen, reagointiin ja tänä keväänä paljon kaivattuun yhteisöllisyyteen: esiintyjät näkivät koko ajan ruudulta yleisön ja heidän reaktionsa. Tämä teki konsertista aidosti kaksisuuntaisen ja vuorovaikutteisen.

Serverless-teknologia palvelun pohjana

Palvelun käyttöliittymän rakentamiseen käytettiin Reactia ja muita React-ekosysteemin kirjastoja. Palvelun käyttäjät pystyivät luomaan itselleen hahmon, jonka kolmiulotteinen vastine ilmesty näkyviin Zoanin toteuttamaan livelähetykseen. Loimme palveluun integraation, jonka avulla käyttäjät voivat lähettää laitteeltaan hahmonsa reaktioita ja toimintoja. Nämä välitettiin Amazonin web-palvelujen (AWS) kautta Unreal Engine -pelimoottorin piirrettäväksi.

Palvelu on toteutettu serverless-teknologialla: data kulkee Amazon AWS Lambdan kautta. Burst.fi-sivustoa taas ylläpidetään AWS S3:ssa. AWS:n avulla saatiin skaalattua palvelu pysymään toimivana yli 150 000 vierailijalle.

Koronakriisi on pakottanut ihmiset muuttamaan toimintatapojaan. On ollut hienoa päästä mukaan tähän projektiin tuomaan täysin uudenlaista keikkakokemusta ihmisille. Projekti on ollut teknisesti haastava ja aikataulu hyvin tiukka. On hienoa nähdä miten eri alojen osaajat puhaltavat yhteen hiileen tavoitteenaan pitää yllä perinteitä ja mahdollistaa ihmisille turvallinen vapun vietto kotisohvilta.

Jaakko Alajoki

CTO, Evermade

Tuloksia sivustolta

Vappuaattona 30.4.2020
Vierailijat

150k

Sessiot

200k

Sivukatselut

680k

Bounce rate

25.08 %

Kekkilä project

Next case

Kekkilä

Haku