Hyppää sisältöön

 

Nudamag — Natural bodies & Real stories

@nude_yogagirl on Instagram-vaikuttaja, jolla on miljoonia seuraajia ympäri maailmaa. @nude_yogagirl perusti Nudamagin poikaystävänsä kanssa muuttaakseen ihmisten käsitystä alastomuudesta ja haastaakseen yhteiskunnassamme vallitsevia kauneusihanteita.

Lähtökohdat

Nudamag on verkossa myytävä lehti. Käyttäjät voivat valita kolmesta eri tilausvaihtoehdosta tai ostaa halutessaan yksittäisiä numeroita.

Nudamagia myytiin aikaisemmin Shopifylle toteutetun vanhan verkkokauppa-alustan sekä Patreon-rahoituspalvelun avulla. Vaikka Shopify ja Patreon ovat päteviä alustoja, ei kummankaan visuaalinen ilme ja tunnelma vastanneet Nudamagin ainutlaatuista brändiä riittävän hyvin. Lämpö puuttui. Tämän muuttaminen oli yhteistyömme lähtökohta.

Aloitimme yhteistyön konseptoinnilla, jossa kävimme yhdessä Nudamagin tiimin kanssa läpi vanhan verkkopalvelun rajoitteet sekä keskustelimme toiveista, tarpeista ja tavoitteista uudelle verkkopalvelulle.

 

Alusta alkaen oli selvää, että emme suunnitelleet pelkkää verkkosivustoa, vaan räätälöityä verkkokauppa-alustaa digitaalisten tuotteiden myyntiin. Nykytilan, toiveiden ja tavoitteiden perusteella määrittelimme verkkopalvelun avaintoiminnallisuudet ja vasta tämän jälkeen teimme päätöksen siitä, mille alustalle verkkopalvelu tultaisiin toteuttamaan. Alustan tuli vastata kaikkiin konseptointivaiheessa määriteltyihin tarpeisiin.

Visuaalinen identiteetti

Konseptointivaiheessa määrittelimme myös visuaalisen identiteetin suuntaviivat. ”Rohkea, tyylikäs ja sielukas identiteetti, joka jalkautuu aidoksi, lämpimäksi ja luotettavaksi verkkosivustoksi.” – näin visuaalinen identiteetti määriteltiin. Nudamag on aikakauslehti, jossa on taidolla otettuja, kauniita kuvia, ja siksi palvelun visuaalisen ilmeen tuli olla linjassa kuvien kanssa.

 

Konseptin muodostamisen jälkeen lähdimme hahmottelemaan uutta verkkopalvelua rautalankojen muodossa. Analytiikkaa seuraamalla huomasimme, että suurin osa sivuston liikenteestä saapuu Instagramin kautta, eli palvelua käytetään mobiilissa huomattavasti enemmän kuin muilla laitteilla. Siksi lähdimme suunnittelussa liikkeelle mobiilinäkymistä.

Verkkokaupan optimointi dataan pohjautuen

Vaikka ostojen määrän näkee helposti WooCommerce-alustalta, pidimme tärkeänä sisällyttää analytiikka laajemmin osaksi projektia. Olimme vastuussa mittaussuunnitelmasta, seurannan asennuksesta sekä Data Studio -dashboardin luomisesta. Jatkossa voimme helposti analysoida sivuston ja verkkokaupan toimintaa sekä optimoida verkkokauppaa käyttäjädataan pohjautuen.

 

Tekninen toteutus

Käyttäjät voivat luoda sivustolle oman tilin, ladata digitaalisia painoksia ja päivittää henkilökohtaiset tietonsa sekä maksutietonsa. He voivat myös nähdä oman tilauksensa tiedot ja muuttaa tilausta tarpeen mukaan. Tilaajilla on oman tilinsä kautta pääsy myös eksklusiiviseen sisältöön.

Palvelun luotettava toiminta on tärkeää, jote kehityksessä hyödynnettiin automaattista testausta. Kriittisiä toimintoja varten on toteutettu automaattiset yksikkötestit (PHPUnit) ja ostopolkua varten integraatiotestit (Cypress.io).

Modulaarinen sivusto koostuu sisältöelementeistä, jotka on suunniteltu Nudamagin sisältömarkkinoinnin tarpeisiin. Kaikki sisältöelementit ovat uudelleenkäytettäviä, mikä tarkoittaa, että samaa sisältö voidaan näyttää useilla eri sivuilla. Kaikki sisältö on myös helposti muokattavissa yhdestä paikasta.

Monet toiminnallisuuksista toteutettiin räätälöitynä verkkopalvelua varten, mikä osaltaan lisäsi palvelun testauksen määrää. Intensiivisen testausvaiheen aikana testasimme verkkopalvelun käyttäjäkokemusta, käyttäjäpolkuja, suorituskykyä sekä yksittäisiä toiminnallisuuksia. Sivustoa testasi myös joukko Nudamagin oikeita asiakkaita ennen palvelun julkaisua.

Next case

Suomen Sydänliitto

Haku