Hyppää sisältöön

Millainen on uusi Google Analytics?

Google Analyticsista on hiljattain julkaistu uusi versio. Viralliselta nimeltään Google Analytics 4 kertoo hyödyntävänsä tekoälyä ja koneoppimista tarjotakseen entistä parempaa dataa sivuston käyttäjistä, laitteesta ja alustasta riippumatta. Uudessa versiossa on myös panostettu aiempaa enemmän yksityisyyteen ja se pyrkii ratkomaan evästeiden tuomia haasteita. Tässä artikkelissa käydään lyhyesti läpi uuden Google Analyticsin hyödyt ja kuinka uusi versio muuttaa datan analysointia sekä evästekäytäntöjä.

Roosa Säävälä, 16.11.2020

Checking shopify sales data

Älykkäitä ominaisuuksia ja parempaa verkkokaupparaportointia

Uuden Analyticsin avatessa huomaa ehkä ensimmäisenä sen, että käyttöliittymä ja navigaatio ovat muuttuneet freesimmiksi. Google kertoo nyt mittaavansa asiakaslähtöisesti sen sijaan, että mittaus olisi eroteltu laitteen tai alustan mukaan. Lisäksi seuranta on muuttunut sessioihin ja sivukatseluihin perustuvasta seurannasta enemmän tapahtumaperusteiseksi. Tapahtumat ovat käyttäjän interaktioita verkkosivustolla tai sovelluksessa, esimerkiksi sivujen katselukertoja, klikkauksia ja käyttäjien toimintoja.

Myös haku on uudistunut ja GA antaa nyt älykkäämpiä vastauksia käyttäjän monimutkaisempiinkin kysymyksiin. Google kertoo hyödyntävänsä uudessa Analyticsissa edistyneitä koneoppimisen malleja, joiden avulla se pystyy tuomaan käyttäjän nähtäville tärkeitä sivuston tapahtumia ja datassa esiintyviä trendejä. Tällainen trendi on esimerkiksi asiakastarpeiden muutos, vaikkapa tietyn tuotteen kysynnän kasvu verkkokaupassa.

Verkkokaupparaportointi on parantunut huomattavasti aikaisempaa versioon verrattuna. Jos vaikkapa tietty kampanja menestyy, kertoo Google Analytics siitä heti. Lue lisää GA:n verkkokauppaominaisuuksista täältä.

Asiakkaiden käytöksen ennustamista

Monimutkaisempiakin suppiloita eli funneleita on nyt aiempaa helpompi luoda. Ne auttavat visualisoimaan sitä, kuinka käyttäjät kulkevat sivustolla kohti sille asetettuja tavoitteita. Uusi Analytics auttaa jopa ennustamaan asiakkaiden tulevia toimia: se pystyy esimerkiksi laskemaan asiakkaiden todennäköisyyden vaihtaa palvelua, jolloin voidaan panostaa enemmän olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen.

Google on luvannut lisäävänsä useitakin ennustavia metriikoita, esimerkiksi tiettyjen asiakasryhmien potentiaalisen tuoton. Uuden Analyticsin käyttäjä voi myös luoda erilaisia yleisöjä selvittääkseen arvokkaimmat asiakkaansa ja suorittaakseen analyysejä siitä, miksi jotkut asiakkaat kuluttavat enemmän, kuin toiset.

Tehostettua yksityisyyttä ja apuja evästehaasteisiin

Tällä hetkellä Traficomilla (entinen Viestintävirasto) ja Tietosuojavaltuutetun toimistolla on erilainen näkemys siitä, kuinka GDPR:ää tulisi tulkita evästeiden tallentamista koskien. Traficomin mukaan selaimen asetus riittäisi evästeiden käytön suostumukseksi, kun taas Tietosuojavaltuutetun toimisto vaatii lupaa evästeiden asentamiseen. Tilanne on erikoinen ja on todennäköistä, että asiaa tulkitaan jatkossa Tietosuojavaltuutetun tiukemman näkemyksen mukaan. Siksi Google Analyticsin välineet yksityisyyden huomioimiseen ja evästeiden hallintaan ovat kaukana yhdentekevästä. Verkkopalveluiden käytön yksityisyys on ylipäätään tällä hetkellä hyvin puhuttu aihe.

Evermadella IP-osoitteiden anonymisointi on jo pidempään ollut osana seurannan rakentamista, mutta uusi Google Analytics lupaa huomioida käyttäjien yksityisyyttä entistä paremmin tekemällä anonymisoinnista pakollista. Dataa voi nyt poistaa jopa yksittäisen käyttäjän tasolla tai datan voi määrätä katoamaan automaattisesti tietyn säilytysajan jälkeen.  

Mainosten kohdentaminen on entistä tarkempaa ja sitä voi hallita tiettyjen tapahtumien tai esimerkiksi maakohtaisten asetusten mukaisesti. Lisäksi suostumustilan avulla voi vaikuttaa tagien toimintaan käyttäjien evästesuostumusten perusteella. Uusi Analytics antaa siis entistä enemmän hallintaa datan keräämiseen ja säilyttämiseen, jotta käyttäjien yksityisyyttä voitaisiin noudattaa paremmin. Voit lukea yksityisyysasioista lisää täältä.

Herättikö teksti kysymyksiä tai kiinnostaako sinua siirtyä Google Analyticsin uuteen versioon? Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinut eteenpäin! 

Haku