Hyppää sisältöön
Mr. Evermade, 13 toukokuun, 2019

Apua WordPress-toimiston etsintään

WordPress-toimistoa haetaan yleensä tilanteissa, joissa kumppania ei vielä ole tai vanhan kanssa on mennyt jostakin syystä sukset ristiin. Useimmiten etsijällä ei ole omaa WordPress- tai teknologiaosaamista, mutta verkkomarkkinointi pitäisi saada kuntoon pikaisesti.

Usein myös yritykset, joilla on vahva teknologiatausta, haluavat ulkoistaa tämän osa-alueen. Verkkosivustojen toteutus ja ylläpito vaatii tietynlaista markkinoinnin ja teknologian yhdistämistä, eikä tätä taitoa vahvasti tuotekehitykseen keskittyneissä organisaatiossa välttämättä ole. Tietystikään asia ei aina ole näin, ja joskus voi olla tehokkainta tehdä asiat in-house oman tiimin voimin.

Me Evermadella toimimme tällä hetkellä yli 70 asiakkaan WordPress-kumppanina. Kumppanina toimiminen tarkoittaa lähes jokaiselle asiakkaalle erilaista kokonaisuutta.

Jenni ja Ilmari pitämässä työpajaa verkkosivuston suunnittelusta

Osalle me olemme avaimet-käteen-palvelu, jossa hoidamme kaiken verkkosivujen suunnittelusta markkinoinnin automaatioon sekä ylläpitoon. Osalla asiakkaistamme, kuten Helsingin kaupungilla, on iso inhouse-tiimi ja muitakin kumppaneita, jolloin me toimimme oman alamme asiantuntijoina asiakkaan muun tiimin tukena erilaisissa kokonaisuuksissa. Ja tietysti kaikkea tältä väliltä löytyy.

Työnjaosta tai -tehtävistä riippumatta oma tavoitteeni on aina päästä kiinteäksi osaksi asiakkaan omaa markkinointitiimiä ja löytää parhaat ratkaisut asiakkaan koko liiketoiminnan parantamiseksi.

Kumppani on enemmän kuin pelkkä tekninen toteuttaja

WordPress-toimiston valinnassa kannattaa pitää mielessä, että valinta ei ole kertaluonteinen puolen vuoden projektipläjäys, jonka jälkeen tiet eroavat. Parhaissa kumppanuussuhteissa asiakas ja toimisto ovat jatkuvasti yhteydessä ja työskentelevät kohti yhteisiä tavoitteita ja liiketoiminnan kehittämistä.

Tämän takia mielestäni tärkein tekijä WordPress-kumppania valittaessa on luottamus sen asiantuntijoihin ja heidän intohimoonsa kehittää liiketoimintaasi. Toimiston koko ja luotettavuus ovat myös itsessään tärkeitä, mutta jos henkilökohtaiset kemiat eivät klikkaa, ajaa se hyvän kumppanuussuhteen suohon alta aikayksikön.

Kemioiden toimiessa henkilöt taas sitoutuvat entistä vahvemmin tekemään parasta tulosta juuri sinulle. Pidä huolta, että kumppanisi ovat asiantuntijoiden lisäksi ihmisiä, joiden kanssa on innostavaa tehdä töitä.

Evermadelaisia juhlistamassa FWA-kilpailun voittoa

Toinen tärkeä osa-alue kumppanissa on omien rajojen myöntäminen ja yhteistyökyky muiden toimijoiden kanssa. Asiakkailta tulee useasti mitä erilaisimpia pyyntöjä ja meidän täytyy tunnistaa tilanteet, jossa toisella toimistolla saattaa olla asiaan parempi ratkaisu. Näin käy meillä usein esimerkiksi asiakkaan brändiin tai viestintään liittyvissä asioissa.

Uskon itse, että asiakkaamme arvostavat sitä, ettemme tarjoa puolivillaista ratkaisua rahankiilto silmissä. Sen sijaan haemme asiakkaan kannalta aidosti parasta ratkaisua, vaikka se tarkoittaisi kilpailijamme palveluita.

Toimiston erikoistuminen

WordPress-toimistot ovat harvoin erikoistuneita pelkästään verkkosivustojen toteutukseen. WordPress-osaamisen lisäksi pätevällä kumppanilla on mahdollisuus auttaa myös muissa verkkomarkkinointiin liittyvissä asioissa.

Mikäli sinulla on verkossa liiketoiminnalle kriittisiä toimintoja kuten verkkokauppaa, integraatioita erilaisiin rajapintoihin tai pitkälle vietyä markkinoinnin automaatiota, näiden osaamisen kartoittaminen mahdollisen kumppanin kanssa kannattaa tehdä huolella.

Vilma rakentamassa asiakkaalle Google Datastudio -dashboardia analytiikkaan

Verkkosivujen toteutuksen lisäksi toimisto voi tehdä työtä brändien, markkinointiviestinnän tai video- ja kuvatuotannon parissa. Näille on tietysti myös omia erikoistuneita toimistojaan, mutta kumppanisi oma osaaminen näillä alueilla voi olla kullanarvoista.

Parhaassa tapauksessa kumppanillasi on kokemusta juuri sinun alastasi, ja se pystyy vaikuttamaan olennaisesti liikevaihtoosi.

Mistä löytää WordPress-toimisto?

WordPress-toimiston löytämiseksi ei ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua, ja jokainen kumppanuussuhde alkaa eri tavoilla. Meistä kuullaan monesti puskaradiolla suositusten kautta, mutta sekään ei ole aina oikotie onneen ja tarjontaa on hyvä vertailla oikean toimiston löytämiseksi.

Puskaradion lisäksi potentiaalisia WordPress-kumppaneja voi hakea esimerkiksi Vierityspalkin WordPress-toimistojen listauksesta tai laajemmin IT-palvelutarjoajia listaavan itewikin kautta. Myöskään perinteistä googlettamista ei voi väheksyä. Potentiaaliset toimistot mainostavat paljon, ja google auttaa erityisen hyvin, kun haussa on paikallinen kumppani tietyltä alueelta.

Kilpailuttaminen on alalla hyvin yleistä ja toimistot ovat tottuneita pitchaamaan toimintatapojaan ja asiantuntijoitaan. Mikäli sinulla on selkeät tarpeet ja vaatimukset kumppanille, voit hyvin ottaa suoraan yhteyttä toimistoihin. Monet myös käyttävät verkkosivustojen toteutuksiin erikoistuneita kilpailuttajia, joista esimerkiksi North Patrol ja Rubic ovat järjestäneet onnistuneita kilpailutuksia näin toimittajan näkökulmasta.

Kuten ylempänä käytiin läpi, toimistoja löytyy moneen erilaiseen tarpeeseen. Tärkeintä on löytää omalle liiketoiminnallesi sopivan kokoinen kumppani sekä tunne siitä, että tekijät ovat innostuneita pääsemään osaksi liiketoimintasi kasvattamista.

Kiinnostuitko meistä? Ota yhteyttä!