Hyppää sisältöön

Diakonissalaitoksen joulukampanjan tulos yllätti positiivisesti

Diakonissalaitos on rohkea ihmisarvon puolustaja. Organisaatio auttaa apua tarvitsevia ihmisiä iästä, sukupuolesta ja sosiaalisesta asemasta riippumatta. Se tekee paljon tärkeää työtä myös syrjäytymisvaarassa olevien nuorten hyväksi. Joulukuussa 2020 saimme olla mukana Diakonissalaitoksen Hetkinen-kampanjassa, jonka tavoitteena oli vahvistaa Diakonissalaitoksen brändiä ja tunnettuutta lahjoituskohteena sekä saada suomalaiset yritykset ja yksityishenkilöt tekemään lahjoituksia syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Tutustu kampanjasivuun

Taustalla sivustouudistuksella saavutettu yhtenäisempi palvelu

Kun yhteistyömme Diakonissalaitoksen kanssa alkoi vuonna 2018, oli pääavoitteenamme verkkopalvelun yhtenäistäminen ja sivuston muokkaamisen parempi kustannustehokkuus. Rakensimme multisiten, jossa Diakonissalaitoksen, Hoivan ja myöhemmin Rinnekodin sivustot yhdistettiin yhdeksi, selkeäksi kokonaisuudeksi. Teimme yhdessä paljon myös sisältöstrategista työtä, ja Diakonissalaitoksen verkkosivusto saikin kultapalkinnon sekä parhaiden sisältöjen palkinnon Finnish Web Awards -kilpailussa, jossa palkitaan vuoden parhaat verkkosivujen suunnittelijat ja tekijät.

Uudistetun sivuston rakenne ja sisältö palvelevat paremmin Diakonissalaitoksen useita kohderyhmiä – niin asiakkaita, kuin organisaation jäseniäkin. Koska lahjoitukset ovat tärkeitä Diakonissalaitoksen yleishyödylliselle toiminnalle, oli saumattoman konversiopolun luominen keskeistä. Sivustouudistus ja sen mahdollistama ketterä tapa luoda kampanjasivuja osoittautuivat erinomaiseksi pohjaksi myös Hetkinen-kampanjalle.

Vaikuttavalla kampanjalla ehkäistiin nuorten syrjäytymistä

Osallistuimme yhteistyökumppanina nuorten syrjäytymistä ehkäisevän Hetkinen-kampanjan toteuttamiseen. Diakonissalaitos kääntyi puoleemme, sillä se halusi tavoittaa enemmän ihmisiä Googlen tarjoamien mainosmahdollisuuksien avulla sekä varmistaa digianalytiikan toimivuuden. Varainhankinnallisten tavoitteiden lisäksi kampanjalla haluttiin kasvattaa Diakonissalaitoksen tunnettuutta ja verkkopresenssiä. Kampanjan Google-mainonnan osuus sekä verkkolahjoittamisen seuranta suunniteltiin marraskuussa 2020 ja se oli käynnissä joulukuun ajan.

Aiemmin syksyllä toteutimme Diakonissalaitokselle käyttäjiin pohjautuvan hakutermikartoituksen, jota käytettiin pohjana kampanjan hakusanamainonnassa. Googlen mainosmahdollisuuksista hyödynnettiin hakusana-, Display- ja YouTube-mainontaa. Pidimme huolta myös kampanjan analytiikasta ja tulosten raportoinnista Diakonissalaitokselle.

Kampanjan kohderyhmä valikoitui laajaksi, sillä useat ihmiset ovat kiinnostuneita lahjoittamaan nuorten hyväksi ja tukemaan tärkeää toimintaa. Diakonissalaitoksen verkkosivustolla lahjoitukset ovat kuitenkin aiemmin olleet suhteellisen pienessä roolissa muuhun toimintaan verrattuna. Lahjoitustoimintaa haluttiin lähteä vahvistamaan, ja joulun alla toteutettu kampanja toimikin tässä erinomaisena ensiaskeleena. Joulu on perinteisesti hyvin tärkeä ajankohta lahjoituksia kerääville organisaatioille. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kilpailu on kovaa – joulun alla useat tahot kampanjoivat tehokkaasti ja monikanavaisesti lahjoitusten keräämiseksi.

Kustannustehokkaalla kampanjoinnilla vahvoja tuloksia

Hetkinen-kampanja etsi uusia lahjoittajia myös televisiossa sekä painetun suoramarkkinoinnin kautta. Verkossakin markkinointi oli monikanavaista, sisältäen mm. some-, email- ja bannerimainontaa. Verkossa toteutettavat kampanjat ovat kustannustehokkaita, sillä niissä viestit voidaan kohdentaa eri kohderyhmille hyvin tarkasti. Digikampanjamme tuottikin upeita tuloksia kohdentamisen ja tietysti myös Diakonissalaitoksen vahvan verkkopresenssin ansiosta. Kampanjan tulokset ja lahjoituksilla kerätty summa yllättivät sekä asiakkaan, että meidät.

Kampanja onnistui erittäin hyvin, etenkin huomioiden joulun ajan kovan kilpailutilanteen sekä vallitsevan koronatilanteen tuomat haasteet. Kampanja myös toteutettiin ilman suurempia uudistuksia Diakonissalaitoksen sivustolle. Verkkolahjoitusten määrä nousi joulukampanjan avulla huimat 62 % ja kävijämäärä 75 % edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Uusi kampanja nosti kävijämäärää verrattuna myös marraskuuhun: joulukuussa 2020 sivustolla vieraili 159 % enemmän ihmisiä, kuin marraskuussa.

Kampanjan ansiosta lisäsimme tietoutta nuorten syrjäytymisestä ja tavoitimme lukuisia suomalaisia, joista monet päätyivätkin lopulta lahjoittamaan. Googlen mainostyypeistä hakusanamainonta tuotti eniten suoria lahjoituksia, kun taas YouTube- ja Display -mainonta toimivat ihmisten mielenkiinnon herättäjinä ja saivat erinomaisen kattavuuden.

"Hetkinen-kampanja oli hieno menestys! Lahjoitusmäärät kasvoivat kaikissa kanavissa ja tavoitimme miljoonia suomalaisia tehden Diakonissalaitosta tutuksi lahjoituskohteena. Evermaden ansiosta saimme tyylikkäät verkkosivut ja erinomaisesti toteutettua mainontaa Googlen mainoskanavissa. Myös verkkolahjoittamisen analytiikka toimi kuin unelma. Upean keräystuloksen myötä ja kampanjasta kertyneen datan avulla on entistä mukavampi käydä kohti uusia ennätyksiä – etenkin kun rinnalla on luotettava kumppani Evermade."

Pertti Keinänen

Varainhankinnan asiantuntija, Diakonissalaitos

Toimintaa, jota mekin haluamme tukea

Suomessa on noin 60 000 nuorta, jotka ovat vailla työtä tai koulutuksen ulkopuolella ja siten vaarassa syrjäytyä. Diakonissalaitoksen lahjoitustoiminnalla saadaan onneksi paljon aikaiseksi: Diakonissalaitos antaa nuorille paljon kaivattua tukea niin arjen perusasioihin, kuin tulevaisuuden suunnitteluunkin ja auttaa heitä pääsemään työ- ja opiskeluelämään. Lahjoittajien turvin yhä useampi todellisessa syrjäytymisvaarassa oleva ihminen pääsee takaisin kiinni elämään. Myös meille on kunnia olla mukana tukemassa tällaista toimintaa. Työ nuorten hyväksi vastaa vahvasti arvojamme ja tärkeinä pitämiämme asioita.

Jo vuosien ajan jatkunut yhteistyömme Diakonissalaitoksen kanssa on ollut antoisaa, ja pyrimme parantamaan heidän verkkopalveluaan myös jatkossa. Seuraavaksi yhteistyömme fokuksena on esimerkiksi kuukausilahjoittamisen tekeminen entistä houkuttelevammaksi. Haluamme myös kirkastaa sivuston pääviestiä eri kohderyhmille – koska palveluita ja erilaista toimintaa on Diakonissalaitoksella paljon, haluamme tarjota oikeita sisältöjä eri kohderyhmille entistä tarkemmin.

Ota meihin yhteyttä

Jenni Soudunsaari

Jenni Soudunsaari

Asiakkuusjohtaja

+358 50 40 89360jenni.soudunsaari@evermade.fi

Samuli Lindberg

Samuli Lindberg

Johtava suunnittelija

Next case

Ellun Kanat

Haku