Hyppää sisältöön
Mikael Toivio
Mikael Toivio, huhtikuu 8, 2020

HubSpot tuo CMS Hubin keihään kärjeksi

Julkaisujärjestelmien viidakossa HubSpot tuskin on ensimmäinen mieleen tuleva vaihtoehto. Vahvalla inbound-markkinoinnin kulmalla aikansa ratsastanut HubSpot on jo pitkään kehittänyt omaa sisällönhallintajärjestelmäänsä. Nykyinen CMS on julkaistu ensimmäistä kertaa 2012, ja sitä on jatkokehitetty siitä lähtien. Omien havaintojemme mukaan HubSpot CMS nousee kasvavissa määrin esille suoraan asiakkaidemme suusta kuultuna.

Ei siis tullut yllätyksenä, että eilen HubSpot teki suuren liikkeen CMS Hubin suhteen ja vaihtoi etusivunsa pääviestin:

HubSpot CMS Hub on ainakin hetkellisesti laitettu HubSpotin keihäänkärjeksi, ja he selkeästi haluavat vallata markkinaa – mikäs siinä.

Miksi näin?

Digitaalisen näkyvyyden tullessa yhä tärkeämmäksi tekijäksi yritysten menestymisen kannalta, on myös verkkosivustojen kehityttävä.  Alati kiihtyvässä kehityksessä on tulevaisuuden osalta tärkeää ymmärtää, että tänään esitetty unelmatilanne ehtii vanhentua ennen valmistumistaan. Digitalisaatio kiihtyy niin vahvana, että perinteisten verkkosivujen aika on ohi. On turha miettiä kuvia, videoita, sisältöjä, brändiä tai yrityksen tarkoitusta liian pitkälle, sillä muuntautumiskyky on päivän juttu pysyä aallonharjalla. Tähän HubSpot omaa äärimmäisen tärkeän valttikortin tulevaisuuden julkaisujärjestelmän kehittämiseen – datan.

HubSpot CMS Hubin avulla verkkosivustosi vierailijoiden liikkeet ja tapahtumat tallentuvat suoraan CRM järjestelmääsi takautuvasti. Mikäli vierailija tunnistautuu ja jättää yhteystietonsa myöhemmin, voidaan hänet yhdistää aiemmin kerättyyn tietoon ja saat helposti lisää pontta markkinoinnin päätösten tueksi. Vastakohtaisesti datan liikkuminen toiseen suuntaan tapahtuu yhtä helposti ja voit rakentaa personoituja kävijäkokemuksia sivustollesi kerrytettyyn asiakasdataan pohjautuen. Tämä avaa jopa täysin uuden markkinan verkkosivujen kehittämiselle, jossa HubSpot kykenee ottamaan jalansijaa askeleen edellä kilpailijoitaan.

Ajatukseni HubSpot CMS Hubista

Olen nyt kolme vuotta työstänyt sivustoja HubSpot CMS:n päälle, rakentanut verkkosivustoja niin suuryrityksille kuin pienemmillekin yrityksille, ja tehnyt myös parin meidän kilpailijamme verkkosivustot (kjeh kjeh).

Onko HubSpot CMS Hub varteenotettava vaihtoehto?

HubSpot on ensisijaisesti CRM, mutta siitäkin huolimatta HubSpot CMS saa kunnioitukseni. HubSpot CMS on valmis kilpailemaan yksittäisenä tuotteena muita sisällönhallintajärjestelmiä vastaan, ja HubSpot tietää sen.

Todellinen WYSIWYG: Vasemmalla näet sisällöt, mitä voit muokata. Oikealla näet tehdyt muutokset reaaliaikaisesti.

Minkä takia HubSpot CMS on mielenkiintoinen?

Alla on muutamia toimintoja, joiden vuoksi HubSpot CMS on mielestäni mielenkiintoinen:

  • True WYSIWYG: Sisällön muokkaus tehdään suoraan sisältöön – näet koko ajan, miltä lopputulos tulee näyttämään
  • Personalisointi: Käyttäjästä riippuen voimme näyttää helposti erilaista sisältöä
  • Testaus: Esimerkiksi A/B-testauksen tekeminen on erittäin helppoa
  • Monikielisyys: Monikielisyys on kauniisti toteutettu

Tässä näet yrityksen etusivun statistiikkaa. Etusivusta on tehty kaksi versiota ja niiden toimivuutta testataan toisiaan vastaan. Kumpi versio on parempi?

Kun A/B-testausta on tehty jonkin aikaa, voidaan helposti valita paremmin toimiva version, ja jatkaa sillä.

Menestyykö HubSpot CMS tulevaisuudessa?

Olen vuosien saatossa käyttänyt järjestelmää kokonaisvaltaisesti ja nähnyt kehityksen nopeuden. Uskon, että HubSpot CMS menestyy yksittäisenä tuotteena, koska:

  • Kehitys on aggressiivista. HubSpot uskaltaa tehdä suuria liikkeitä. Ehkä joskus liiankin suuria – olemme muutamaan otteeseen pahoittaneet mielemme asiakkaamme Qt:n kanssa äkillisistä muutoksista ja antaneet palautetta HubSpotille. Ärsyttävää, samalla hienoa.
  • HubSpot ymmärtää: Verkkosivut ovat yrityksen markkinoinnin tärkein tukipilari.
  • Elegantti toteutus: Yksittäisen toiminnallisuuden toteutus on usein tehty varsin yksinkertaisesti ja harkitusti.
  • HubSpot kuuntelee: Heillä on ihailtavan suora yhteys kohderyhmäänsä, jolta he keräävät ideoita.

Mielestäni HubSpot on onnistunut tekemään monimutkaisista ja monesti vaikeista toiminnallisuuksista helppokäyttöisiä työkalun käyttäjälle. Suurena ongelmana julkaisujärjestelmän omaksumisessa tuntuu olevan sen lähtökohdat. Julkaisujärjestelmänä ”epätunnettu” HubSpot aiheuttaa skeptisyyttä hankintaa tekevälle päättäjälle, jolloin tietämättömyys koituu usein sen kohtaloksi. Tätä varten päätin kirjoittaa myös artikkelin julkaisujärjestelmän valintaa pohtivalle lukijalle. Suosittelen lukemaan artikkelin ”HubSpot vs WordPress”, mikäli sinua kiinnostaa tarkemmin perehtyä järjestelmien ominaisuuksiin ja vahvuuksiin.

Jos haluat viedä yrityksesi digitaalisen markkinoinnin pari askelta eteenpäin ja hypätä HubSpotin ihmeelliseen maailmaan, ota yhteyttä, niin keskustellaan!

Lue lisää Markkinoinnin Automaatiosta.