Hyppää sisältöön

Isännöintiliitto

Isännöintiliiton jäsenpalvelu Mappi sekä julkinen verkkopalvelu sisältävät valtavasti arvokasta tietoa aina juridisista ohjeista erilaisiin käytännön asiakirjoihin. Tämän tiedon hyödyntäminen on kuitenkin perinteisesti ollut aikaa vievää ja monimutkaista. Liitto etsi ratkaisua, joka tarjoaisi nopeamman pääsyn tarpeelliseen tietoon, perinteistä hakua helpomman käyttökokemuksen sekä mahdollisuuden hyödyntää tekoälyä osana digitaalista toimintaa.

Ketterä tekoälyintegraatio Isännöintiliiton jäsenpalveluun

Haasteen ratkaisemiseksi toteutimme Isännöintiliitolle tekoälyä hyödyntävän työkalun, joka sekä vastaa Isännöintiliiton tarpeeseen että vahvistaa sen asemaa isännöintialan digitalisaation edelläkävijänä.

Ensimmäisessä vaiheessa pilotoitiin tekoälytyökalu, joka integroitiin käytettäväksi jäsenpalvelu Mapissa.

Tekoälyratkaisu perustuu OpenAI:n teknologiaan, jota ohjaamme oman taustapalvelumme kautta. Yhdistimme tekoälymalliin tarvittavat aineistot – pilottivaiheessa Energiaoppaan materiaalin – ja loimme botille React-pohjaisen, Isännöintiliiton mukaisen ja käyttäjille luontevan käyttöliittymän.

Tekoälyratkaisun hyödyntäminen tuottaa selkeitä säästöjä sekä resursseissa että kehitysajassa. Lisäksi toteutustapa mahdollistaa vaivattoman tekoälyratkaisun taustalla toimivan mallin vaihdon, jos markkinoille tulee uusia, entistä parempia vaihtoehtoja.

 

 

Älykäs keskustelubotti osaksi Isännöintiliiton palveluja

Varsinainen keskustelubotti toteutettiin sivustolle natiivina Gutenberg-lohkona, joka voidaan sijoittaa mihin tahansa haluttuun kohtaan sivuston sisällöissä. Botti näkyy käyttäjälle yksinkertaisena chat-ikkunana. Käyttäjä lähettää kysymyksen, johon botti vastaa valmiiksi annetun materiaalin perusteella kielimallia hyödyntäen.

Pilottivaiheessa keskiössä oli Mappi-jäsenpalvelu ja Energiaoppaan sisältö, mutta samaa tekniikkaa voidaan soveltaa myös muihin sisältöihin, kuten Isännöintiliiton asiantuntijoiden laatimiin jäsenohjeisiin, lakikysymyksiin ja oikeustapauksiin, jotka avaavat lainsäädännön tulkintoja ja käytännön esimerkkejä oikeuden päätöksistä. Heti pilotin jälkeen bottiin lisättiin mahdollisuus hakea tietoa useasta eri PDF-tiedostosta sekä valituista verkkopalvelun sisällöistä.

Tulokset

Ennen pilotin julkaisua palvelua testattiin Isännöintiliiton jäsenraadin kanssa. Palaute oli ilahduttavaa: osa testaajista käytti tekoälyä ensimmäistä kertaa, osa oli kokeneempia konkareita, mutta kaikki kokivat AI-assarin olevan hyvä lisä Isännöintiliiton jäsenpalveluihin. Samalla todettiin, että AI-assarissa on runsaasti potentiaalia tukea isännöintialan päivittäistä työtä.

Next case

SuPer

Haku